Page 14 - MANUAL PENGURUSAN SEKALA 2025 V4
P. 14

1.1 DASAR KUALITI SEKOLAH

Dasar Kualiti Pengurusan SK Langgar merupakan asas dan rujukan kepada tindak kerja
atau perkhidmatan kepada pelanggan ke arah merealisasikan visi dan misi serta
pencapaian matlamat dan objektif sekolah.

1. PENGURuSAN DAN PENTADBIRAN

1.1 DASAR KUALITI

Pentadbiran pejabat yang cekap dan memberi perkhidmatan yang berkualiti
kepada semua pelanggan khususnya pelajar.

1.2 MATLAMAT

1.2.1  Meningkatkan dan mengekalkan prestasi pengurusan dan pentadbiran
1.2.2  sekolah pada setiap masa.
1.2.3  Membentuk pasukan kerja sekolah yang bersikap proaktif dalam
       menghadapi sebarang perubahan pendidikan atau cabaran keadaan.
       Menggandakan usaha untuk meningkatkan kualiti pengurusan.

1.3 STRATEGI

1.3.1  Edaran Pekeliling Iktisas dan Perkhidmatan Kementerian Pendidikan
1.3.2  Malaysia dari semasa ke semasa.
1.3.3  Pendokumentasian aktiviti perancangan, pelaksanaan dan penilaian
       setiap aktiviti sekolah.
       Mesyuarat-mesyuarat kawalan kerja:
       1.3.3.1 Mesyuarat Bulanan Pengurusan Sekolah
       1.3.3.2 Mesyuarat Berkala Jawatankuasa Kewangan
       1.3.3.3 Mesyuarat Berkala Jawatankuasa Kurikulum
       1.3.3.4 Mesyuarat Berkala Jawatankuasa HEM (Hal Ehwal Murid)
       1.3.3.5 Mesyuarat Berkala Jawatankuasa Kokurikulum
       1.3.3.6 Mesyuarat Berkala Jawatankuasa Pusat Sumber
       1.3.3.7 Mesyuarat Berkala Jawatankuasa Bimbingan Kaunseling dan

                    Lembaga Disiplin pelajar
       1.3.3.9 Mesyuarat Berkala badan kebajikan Warga SK Langgar

2. PENGURUSAN KEWANGAN

2.1 DASAR KUALITI

Pengurusan kewangan yang cekap dan berkualiti. Semua penerimaan dan
pembelian mematuhi peraturan, prosedur dan kawalan-kawalan yang
ditetapkan.

2.2 MATLAMAT

2.2.1  Memastikan pengurusan kewangan dilaksanakan mengikut kadar
       kemampuan peruntukan yang ada.
2.2.2  Menggunakan dan menyediakan Penyata Tahunan Sekolah
       Berkomputer atas |Talian (on-line)
2.2.3  Menjalankan kawalan dalam melalui Juru Audit Dalaman yang dilantik
       khas.
2.2.4  Memastikan laporan Audit Tanpa Syarat.
2.2.5  Menerima Anugerah Kualiti dalam Pengurusan Kewangan

2.3 STRATEGI

2.3.1 Mesyuarat Berkala kewangan
2.3.2 Pengauditan dalaman
2.3.3 Prosedur pengurusan kewangan yang ketat
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19