Page 18 - MANUAL PENGURUSAN SEKALA 2025 V4
P. 18

5.3.12  Penyelenggaraan Skim Pinjaman Buku Teks yang kemas.
5.3.13  Pemberian biasiswa / KWAPM kepada pelajar layak.
5.3.14  Penyampaian maklumat terkini berkaitan peperiksaan.
5.3.15  Pemeriksaan atas diri pelajar dan kelas mengikut jadual atau secara
        spontan.
5.3.16  Kad Kebenaran Keluar Kelas.
5.3.17  Projek Qiamullail / Manisnya Solat/Kem Bestari Solat
5.3.18  Majlis Khatam Quran.
5.3.19  Slip Kebenaran Keluar Kawasan Sekolah.
5.3.20  Buku Pemantauan Keberadaan Pelajar.

6. PENGURUSAN PEMBANGUNAN SUMBER SEKOLAH

6.1 DASAR KUALITI
        Peningkatan profesionalisme staf dan pembangunan kemudahan fizikal sekolah
        serta sumber pengajaran-pembelajaran, pengurusan bahan-bahan, peralatan
        serta teknologi bagi menyokong program-program pendidikan sekolah.

6.2 MATLAMAT

6.2.1   Meningkatkan keupayaan sumber agar mencapai matlamat yang
        ditetapkan.
6.2.2   Memastikan setiap sumber menyumbang kepada perkembangan
        sekolah, masyarakat dan negara.
6.2.3   Meningkatkan tahap profesionalisme staf.
6.2.4   Menyediakan persekitaran yang kondusif bagi proses PdP.

6.3 STRATEGI

6.3.1 Aktiviti latihan dan pembangunan sumber manusia.

        6.3.1.1 Kakitangan Akademik (Guru):

               6.3.1.1.1 Kursus Ikhtisas Jangka Pendek

               6.3.1.1.2 Kursus Pengajian Peringkat Tinggi

               6.3.1.1.3 Kursus Peningkatan Profesionalisme

               6.3.1.1.4 Kursus Lanjutan dalam bidang pengurusan dan

                       pentadbiran di IAB

               6.3.1.1.5 Kursus Dalaman Panitia mata pelajaran

                       mengikut keperluan subjek

               6.3.1.1.6 Kursus berkaitan perkhidmatan. Contohnya

                       pengurusan panitia, pengurusan disiplin, etika

                       kerja, protokol, etiket sosial dan sebagainya

               6.3.1.1.7 Penyertaan dalam seminar dan bengkel yang

                       diadakan di luar sekolah

               6.3.1.1.8 Langganan Majalah profesional untuk bacaan

                       semua guru

               6.3.1.1.9 Sudut Profesional Staf di dalam bilik guru

               6.3.1.1.10 Lawatan Kerja / Penandarasan

        6.3.1.2 Kakitangan Bukan Akademik (Staf Sokongan):

               6.3.1.2.1 Kursus peningkatan kemahiran khusus

               6.3.1.2.2 Kursus berkaitan perkhidmatan

        6.3.2  Pengurusan sumber PdP secara teratur dan selamat serta

               maklumat penggunaan yang dikemaskini dari semasa ke

               semasa

        6.3.3  Pengurusan sumber kewangan yang berkesan dan optimum

7. PENGURUSAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

      7.1 DASAR KUALITI

               Pengurusan bimbingan dan kaunseling serta perkhidmatan yang berkualiti
               kepada pelanggan.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23